مراقبت و بازتوانی بیماران بعد از عمل جراحی دریچه قلب چگونه است؟

مراقبت و بازتوانی بیماران بعد از عمل جراحی دریچه قلب چگونه است؟ | بیمارستان سیدالشهداء یزد
مراقبت و بازتوانی بیماران بعد از عمل جراحی دریچه قلب چگونه است؟ | بیمارستان سیدالشهداء یزد
مراقبت و بازتوانی بیماران بعد از عمل جراحی دریچه قلب چگونه است؟ | بیمارستان سیدالشهداء یزد
مراقبت و بازتوانی بیماران بعد از عمل جراحی دریچه قلب
 آموزش درخصوص استحمام

مدت زمان استحمام کوتاه، دمای آب مناسب و شستشوی زخم ها با شامپو یا صابون بچه صورت گیرد و زخم ها پس از استحمام خشک شوند.

  • آموزش درخصوص تعویض پانسمان

پس از ترخیص در منزل نیاز به پانسمان و آغشته کردن محل زخم به مواد اضافه مانند بتادین و انواع کرم ها نیست و در صورت مشاهده ترشح، تورم، قرمزی و التهاب در ناحیه زخم ها با پزشک معالج تماس گرفته شود.

  • خارج کردن نخ های بخیه

2 هفته پس از عمل جراحی باید به پزشک جراح و یا بیمارستان مراجعه و نخ های بخیه خارج گردد.

  • میزان فعالیت و استراحت پس از عمل جراحی

انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش های رقابتی، کوه پیمایی، دوچرخه سواری، رانندگی، بلند کردن اجسام با وزن بیش از 5 کیلوگرم و در آغوش گرفتن کودکان به مدت 8 هفته ممنوع می باشد و فعالیت های روزمره و شغلی نیز در صورتی که سخت و پر استرس نباشد، حدود 8  هفته بعد از عمل شروع گردد.

  • آموزش درخصوص پیاده روی

توصیه به پیاده روی به مدت 1 تا 2 ساعت در طول روز بر روی سطح صاف در بیماران از جمع شدن مایع در اطراف قلب، کاهش یبوست، تقویت اعتماد به نفس و کاهش افسردگی پس از عمل بسیار مفید است.

  • آموزش درخصوص فعالیت های جنسی

فعالیت های جنسی به طور معمول بعد از 8  هفته به شرط نداشتن درد جناغ سینه وبهبودی زخم ها مجاز است و مطلوب ترین وضعیت، حالتی است که کشش و فشار روی دنده ها و عضله سینه ای وارد نشود.

  • مراجعه به متخصص داخلی قلب

یک ماه پس از عمل جراحی جهت کنترل و تنظیم داروها و وضعیت داخلی قلب  باید به متخصص داخلی قلب مراجعه و طبق نظر وی، معاینات دوره ای صورت پذیرد.

  • آموزش درخصوص قرص وارفارین و تنظیمPT

بنا به نوع دریچه و وضعیت بیمار، پزشک معالج براساس میزان PT دوز وارفارین را تنظیم نموده و هفته اول 2  بار در هفته، هفته دوم 1  بار در هفته و بعد در صورت مناسب بودن میزان PT طبق نظر پزشک معالج به صورت  دوره ای PT و INR بیمار کنترل و به اطلاع پزشک مربوطه می رسد و مهم ترین نکته درباره وارفارین، مصرف دارو در وقت معین است.   اگر مصرف داروی وارفارین فراموش شد، PT و INR به صورت اورژانسی کنترل و با پزشک داخلی قلب، تماس گرفته شود و بهتر است برای کنترل و تنظیم دقیق PT و INR و قرص وارفارین، دفترچه ای به این منظور تهیه و اندازه هر دو در آن ثبت شود، زیرا اختلال در تنظیم PT و مصرف وارفارین، خطرات بسیار جدی مانند اختلال کار دریچه، سکته مغزی و … را می تواند به همراه داشته باشد.

آموزش درخصوص علائم و هشدارهای مصرف وارفارین :

در صورت بروز هرگونه کبودی و خون مردگی غیر طبیعی و خون ریزی های داخلی و خارجی در بدن از قبیل خون ریزی از گوش، چشم، بینی، از لثه ها حین مسواک زدن، مشاهده خون در ادرار و مدفوع و غیره  PT  سریعاً کنترل شود و  به پزشک معالج اطلاع داده شود.

  • آموزش درخصوص پیشگیری از آندوکاردیت و مراقبت های دندانپزشکی:

رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه دوره ای  به دندانپزشک و قبل از انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی (ترمیمی یا جراحی) و یا سایر اعمال جراحی باید داروی آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت دریافت شود، همچنین باید با نظر پزشک، قرص وارفارین، موقتاً قطع و داروی مناسب جایگزین گردد و برای جلوگیری از عفونت،  بهتر است مراقب سرماخوردگی و بیماری های عفونی بود.

  • زمان مصرف وارفارین:

بسته به نوع بیماری و نظر پزشک معالج، مصرف وارفارین درمان موقت یا دائمی خواهد بود.

  • رژیم غذایی در بیماران با مصرف وارفارین:

بیماران قلبی بطور کلی باید از رژیم غذایی کم نمک و کم چربی استفاده نمایند،در صورت داشتن دیابت، فشار خون و چربی خون، رژیم مربوط به بیماری مورد نظر را نیز باید رعایت نمود. مصرف قرص وارفارین با ویتامین K تداخل دارد و منابع غذایی حاوی ویتامین K سبزیجات سبز تیره (کاهو، کلم بروکلی و اسفناج) کلم سبز و خیار است. نکته مهم این است که  این مواد باید به صورت ثابت و هفتگی و با اندازه گیری PT مصرف شود اما آنها را نباید از رژیم غذایی حذف کرد، چون تأثیر هر کدام  از این مواد غذایی، بر روی دارو و PT در افراد مختلف متفاوت است و بهتر است مصرف چای سبز، انبه، گزنه، زردچوبه، پیاز،‌ زنجبیل،گریپ فروت و سیر کاهش یابد و مصرف وارفارین با برخی داروها تداخل داشته و باعث تغییر میزان PT می شود و برای مصرف سایر داروها با متخصص داخلی قلب مشورت شود و از مصرف سیگار و مشروبات الکلی خودداری شود.

  • مصرف وارفارین در بارداری:

مصرف وارفارین در بارداری ممنوع است، قبل از بارداری حتماً با پزشک متخصص قلب و متخصص زنان مشورت شود.