قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟

قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ | بیمارستان سیدالشهداء یزد

قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ | بیمارستان سیدالشهداء یزدتزریق واکسن کرونا بهترین راه برای رهایی از ویروس کروناست. ویروسی که دو سال است تمام جهان را درگیر کرده است. با تزریق همگانی واکسن می توان امیدوار بود تا به زندگی پیش از کرونا بازگردیم. اگر چه واکسن های تایید شده مشکل چندانی ایجاد نمی کند با این حال هنگامی که برای تزریق واکسن مراجعه می کنید این موارد را رعایت کنید تا خیالتان آسوده باشد.

گرسنه و تشنه نباشید، شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید، به میزان کافی آب و مایعات بنوشید و غذا بخورید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید. مصرف داروهایی مانند تیروئید، دیابت و فشار خون را که همیشه مصرف می کنید را قطع نکنید و با پزشک در خصوص بیماری خود صحبت کنید. اگر داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند کورتون با دز بالا یا داروهای شیمی درمانی مصرف می کنید لازم است قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید. اگر سوابق آلرژیک دارید حتما قبل از تزریق واکسیناسیون به تیم واکسیناسیون اطلاع دهید.  خانم ها اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند نیز باید این موضوع را اطلاع دهند.

احتمال بروز واکنش های حساسیتی تا 30 دقیقه بعد از تزریق واکسن وجود دارد. پس تا 30 دقیقه بعد از واکسیناسیون در مرکز بمانید. قابل ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است. تزریق هر گونه واکسن ممکن است عوارض خفیفی مانند تب، درد محل تزریق و دردهای عضلانی یا مفصلی و لرز ایجاد کند. در صورتی که تحمل عوارض سخت است استامینوفن مصرف و در صورت افزایش عوارض به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. بعد از تزریق واکسن برنامه ای نداشته باشید چرا که ممکن است دچار عوارض شوید و نیاز به استراحت داشته باشید.

هیچ کدام از واکسن ها ایمنی صددرصد ایجاد نمی کند، لازم است بعد از دریافت واکسن، پروتکل های بهداشتی مانند: استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید.